Cyfrowy druk offsetowy

1. Format brutto arkusza i format końcowy netto:
     format netto arkusza określa rozmiar docelowy wydruku, np. dla wizytówek jest to 50mm x 90mm, dla papieru firmowego 210mm x 297mm, dla wydruku
         A3
410mm x 297mm, itd.
    format brutto arkusza to format przed wycięciem wydruku do żądanego wymiaru. Na format brutto składa się: format (formaty) netto,
         dołączone spady, znaczniki cięcia, pasery drukarskie, skala densytometryczna.

2. Margines bezpieczeństwa:
Określa odległość odsunięcia ważnych elementów projektu od krawędzi wydruku tak, by po obcięciu żaden tekst lub grafika nie zostały przypadkiem przycięte. Najlepiej przyjąć bezpieczną odległość ok 3-4mm od krawędzi projektu (jest to minimalna wymagana przez drukarnię odległość) i w tych obszarach nie umieszczać elementów, które nie mają zostać przycięte. Oczywiście wszelkie barwne tła, zdjęcia i inne elementy, które z założenia mają zostać obcięte na spad muszą się w tym obszarze marginesu znaleźć.

3. CMYK i Pantone®
Na bazie 4 kolorów CMYK pracują maszyny do druku offsetowego. W przypadku kolorowego druku przy użyciu standardowej triady (CMYK) nie należy stosować innej palety kolorów niż CMYK (euroskala) lub greyscale. Wszystkie kolory Pantone® powinny zostać przekonwertowane do CMYK.
Uwaga: niektóre programy nie potrafią wygenerować płynnych przejść tonalnych złożonych z kilku kolorów Pantone® – np. w przypadku programu CorelDraw przejście tonalne złożone z kliku kolorów Pantone® zapisywane jest w PostScripcie jako obiekt CMYK.
Nie powinno stosować się kolorów RGB – w przypadku, gdy do drukarni zostanie dostarczona praca zawierająca kolory RGB, wydruk finalny może być niezgodny z oczekiwaniami klienta

4. Bitmapy
Rozdzielczość bitmap użytych w pracy powinna wynosić 300 dpi. Wszystkie bitmapy powinny zostać zapisane w modelu CMYK (do druku wielokolorowego) lub greyscale (do druku jednokolorowego) z rozszerzeniem *.tiff (bitmapy zapisane z takim rozszerzeniem pozwalają na uzyskanie najlepszej jakości wydruku i odpowiednio odwzorowują kolory CMYK)

5. Fonty i teksty
Wszystkie teksty powinny zostać zamienione na krzywe, lub użyte fonty należy osadzić w projekcie (lub też dostarczyć do drukarni wraz z pracą do druku). Jeśli w projekcie znajduje się tekst w kolorze czarnym, to należy zwrócić uwagę na to, by kolor ten miał składowe C:0 M:0 Y:0 K:100 (i odpowiednio mniejsze wartości dla szarości, np. C:0 M:0 Y:0 K:60). Jest to wymaganie jedynie dla czarnych tekstów. Dla tekstów barwnych najważniejszą rzeczą jest zastosowanie kolorów CMYK (lub Pantone® – gdy wymaga tego projekt). Jeśli w projekcie zostały osadzone czcionki, lub zostały one dostarczone do drukarni, to należy bezwzględnie dostarczyć również podgląd pracy w formacie *.jpg.

6. Sugerowane formaty plików pozwalające na zapisanie zarówno elementów bitmapowych jak i wektorowych oraz tekstów:
       PDF – Adobe Acrobat, Portable Document File
      EPS – Encapsulated PostScript

7. PDF
Aby uniknąć problemów podczas druku z plików PDF należy bezwzględnie zastosować następujące reguły:
krój pisma należy załączyć wewnątrz dokumentu lub teksty zamienić na krzywe, zachować jak największą spójność stosowanych przestrzeni kolorystycznych,
prace nie powinny zawierać podłączonych profili kolorystycznych.


8. EPS
EPS – jest najbardziej uniwersalnym formatem pliku. Może zawierać zarówno bitmapy jak i krzywe oraz teksty wraz z fontami.
Aby dokument EPS został prawidłowo wydrukowany:
zalecana jest zamiana tekstów na krzywe (ew. należy załączyć krój pisma),
należy zachować jak największą spójność stosowanych przestrzeni kolorystycznych
Dokument EPS można przygotować za pomocą następujących aplikacji:
Adobe Illustrator, Corel Draw, Quark XPress, Adobe InDesign, Adobe Photoshop (tylko bitmapy)